موافقتنامه همکاری قرارداد طرح توسعه و نوسازی نیروگاه شهید محمد منتظری، روز 23 اسفند 1401 به امضا رسید.
در این مراسم، عباس علیآبادی، مدیرعامل گروه مپنا و محمد فلاحتیان، مدیرعامل پرشیان فولاد، موافقتنامه احداث سه بلوک 664 مگاواتی شهید محمد منتظری را امضا کردند.
نیروگاه شهید محمد منتظری، شامل هشت واحد بخاری 200 مگاواتی بوده که طی روندی رقابتی، گروه مپنا در مقابل سایر گزینههای پیشنهادی سازندگان بینالمللی، در جلب رضایت مالک نیروگاه جهت انعقاد قرارداد و بهرهگیری از توربین ملی MGT-75 کلاس F موفق شد.
بر اساس مفاد موافقتنامه، طرح توسعه و نوسازی نیروگاه در قالب احداث سه بلوک سیکل ترکیبی 664 مگاواتی (در مجموع 1992مگاوات) توسط گروه مپنا اجرا خواهد شد.
مدیرعامل گروه مپنا در این نشست با تأکید بر زیرساختی بودن صنعت برق و وجود راهحلهای بسیار برای رفع چالشهای این حوزه به ویژه حوزه اقتصاد برق گفت: با تولید روزانه یک میلیارد کیلووات ساعت برق و توانمندی بسیار بالا در کشور در این صنعت، حل مشکلات اقتصاد برق میتواند بسیاری دیگر از چالشهای این صنعت و سایر صنایع وابسته به برق را رفع کند.
او با تبیین اهمیت قدردانی از منابع طبیعی کشور و بهرهبرداری بهینه از این منابع، تصریح کرد: در ایران سالانه حدود یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی استخراج و تولید میکنیم، اما مقدار زیادی از آن اسراف میشود.
مدیرعامل گروه مپنا با تأکید بر توسعه انجام اقدامات ثمربخش و زیرساختی در حوزه انرژی کشور، با اشاره به برنامه مپنا جهت نصب توربین MGT-75 به عنوان یک افتخار ملی در نیروگاه شهید منتظری، از اعتماد کارفرما در استفاده از توربین نیروگاهی ساخت داخل تقدیر کرد.
در این جلسه، محمد فلاحتیان، مدیرعامل پرشیان فولاد با اشاره به آغاز مقدمات ساخت نیروگاه جدید و نوسازی تجهیزات بدون از مدار خارج شدن نیروگاه کنونی، با تقدیر از تلاشهای مپنا برای شروع و پیش بردن این پروژه بزرگ، بر توسعه همکاریهای مشترک تاکید کرد.
شایان ذکر است توربین MGT-75 جدیدترین توربین گازی طراحی شده و ساخت گروه مپنا در کلاسF پیشرفته است که توانایی رقابت با محصولات شاخص بینالمللی در این کلاس را دارد.
با استفاده از این توربین در نیروگاهها، راندمان در حالت ترکیبی به بیش از 59 درصد خواهد رسید. مهم ترین مزیت این راندمان بالا که حدود سه برابر راندمان نیروگاههای فرسوده پیشین است، کاهش شدید مصرف سوخت و آلایندگی محیط است. توربین MGT-75 قادر به استفاده از سوخت هیدروژن در کنار سوختهای اصلی (گاز طبیعی یا گازوئیل) است. این ویژگی، در کاهش انتشار کربن ناشی از مصرف سوختهای فسیلی تأثیر فراوانی خواهد داشت.